onsdag 14. september 2016

Tur langs kysten i Nord- og Sør Trøndelag

27.07.- 06.08.
Endelig tid for ny tur, etter 14 dager hjemme. Vi kom oss avgårde litt sent på dagen, så derfor ble første stopp Levanger. Nydelig og varmt vær. God plass på Moan Camping da vi ankom, men det fyltes opp utover kvelden. Gikk oss en tur langs strandpromenaden til Magneten kjøpesenter. Vi tok en kopp kaffe der også. Satt ute en stund da vi kom tilbake til bilen.
Vi sover godt i bilen, i gode senger. Overskyet dag og 20 grader allerede etter frokost. Pakker og fortsetter vestover. Har blinket oss ut Osen i Steinsdalen. Der er det en fin camping, har vi hørt. Det holder stikk. Campingen er fin og naturen er overveldende. Når været er så fantastisk, viser naturen seg fra sin vakreste side.
For fiskeinteresserte er denne campingen topp. Fine båter til utleie, ligger ved egen flytebrygge. Egen plass for å sløye, vaske fisk og utstyr er det også her. Etter som vi ikke er så interessert i å fiske, nøyde vi oss med å betrakte andre ivrige fiskere både norske og utenlandske.
Høyballer med rosa innpakning så vi en god del av på turen. Den rosa fargen betyr at 10 kroner fra hver høyball går til Kreftforeningen. Et fint tiltak.
To netter ble vi i Osen. I løpet av den tida får vi med oss flere fine turer til fots, og tid til trivsel i vannkanten. En kort gåtur fra campingen ligger nærbutikken (Coop). Det er den ryddigste og fineste butikken jeg har sett på lenge. Trivelig å handle der. Når betjeningen også er hyggelig, blir det en god opplevelse. En egen avdeling med strikkegarn og diverse tilbehør hadde de også. Det passet meg bra.
Et skikkelig tordenvær kom rett over oss en kveld. Det forsvant like raskt som det dukket opp. Spektakulært var det. Himmelen ble helt mørk med nyanser av rosa, blått og lilla. Veldig spesielt.
Tid for å flytte på seg igjen. Turen går videre sørover langs kysten. Tenkte først å ta neste stopp i Roan. Etter som det er regn og dårlig vær, kjører vi litt lenger.

I Åfjord stopper vi for å spise lunsj. Regnet plasker ned, og det er riktig så grått og trist. Utenfor kafèvinduet ser vi et monument i form av et rødbrunt seil og forstavnen på en båt. Finner fort ut av det symboliserer Åfjordsbåten. Dette er en gammel, kjent båttype fra Fosen. Mange menn fra distriktet brukte slike båter, da de dro på Lofotfiske.
Fant et bilde på nettet som viser hvordan Åfjordsbåten ser ut. Det bygges fortsatt slike båter på Fosen.
Vi kjører videre fra Åfjord, via Botngård og fortsetter til Oksvoll camping. Der har vi heller ikke vært tidligere. Er spent på hva som møter oss.  En fin liten camping, med lun beliggenhet ved vannkanten. Ikke så mange døgnplasser, men god plass nå. Sto en campingvogn og en bobil her da vi ankom. Hyggelig par fra Brønnøysund i den andre bilen. Vi pratet en del med dem. I løpet av kvelden ble den en fin gåtur og senere en sykkeltur i området.
Det ble sykkeltur den andre dagen også. Mange fine fotomotiv på veien. Fjellet Kopparen, med tv-masta for distriktet lå like bak campingplassen. Derfor var det gode mottakerforhold med vår lille antenne også. Det er ikke alle steder vi får tv-signaler.
Ute på neset midt i bildet står det flere fiskere. Det er mye fisk her ute. Vi så en stim med makrell fra land. Den jaktet på en stim med småfisk. Morsomt å få med seg, også uten fiskestang.
Ute på den flate halvøya i horisonten ligger det noen bedrifter. Blant annet en fabrikk som laget fiskefòr.

Det står også flere vindmøller der. Vi kunne høre duren fra vindmøllene i det fjerne.

Været er bedre neste dag. Pakker og drar på en ny, fin sykkeltur. Lite trafikk på veiene her, så sykling er perfekt. Ble dusjing i fint sanitæranlegg da vi kom tilbake. Mange fine detaljer rundt på plassen. Tømmeanlegget for do er ute, men under tak. Fungerte helt fint.
Etter middag, og en siesta på senga ble det en fin kveldstur til fots. Kom en bobil til, så da er vi tre.

I dag kjører vi videre til Lysøya i Lysøysund. Ikke mange mil dit. Der har min svoger og svigerinne sommersted. De driver også en brukt-/antikkbutikk der ute i sommerhalvåret. Etter som vi må kjøre tilbake et stykke i samme retning som vi kom, velger vi en litt annen rute for å få forandring. Vi kjører gjennom Vallersund, der det er en dagligvarebutikk. Trenger å proviantere litt.
I Vallersund er det også vakkert.  Vi synes det er så bra at lokale virksomheter legger vekt på å ha norske navn på sine bedrifter. Frisøren i Vallersund hadde valgt en lokal variant. Fint!
Til Lysøya ankom vi i nydelig sommervær. Kommende natt tilbringes på parkeringsplassen hos dem. Det er lenge siden sist vi var der, så vi starter med en omvisning på eiendommen og i butikken. Det blir en trivelig ettermiddag og kveld. Vi spiser både middag, og drikker kaffe ute på terrassen i sola. En tur ned til fjæra blir det også tid til. Kvelden tilbringes inne på det koselige kjøkkenet, med litt godt i glasset.
Jeg fant selvfølgelig noe å kjøpe i butikken. Mange fristelser der. Et spoleapparat til gammelrokken min. Her er det plass til tre spoler. Greit når jeg skal tvinne sammen flere tråder.
Det regnet heftig hele natta. Grått når vi står opp også. Felles frokost med en hyggelig prat, før vi pakker og drar videre.
Det blir bare en kort kjøretur i dag også. Vår nevø bor på Opphaug (Ørlandet). Vårt første besøk hos ham der. Vi stopper i Botngård for litt handling og en kopp kaffe. Det er god plass på tunet på Opphaug, og vi får stå der neste natt. Etter hvert kommer svoger og svigerinne fra Lysøya, og det blir felles middag og kaffe inne hos Tomas.

Utover kvelden kom det heftig vind og regn, og vinden rusket skikkelig tak i bilen. Heldigvis sto vi forholdsvis beskyttet ved låveveggen. Det er helt flatt på Opphaug, og vinden tar virkelig tak hvis den bestenner seg for det. Det roet seg tidlig på morgenen. Etter å ha vinket farvel til verten, kjørte vi videre. Tok turen innom Austråttborgen og campingen like ved. Campingen var stapp full av bobiler og vogner. Det viste seg å være NM i pistolskyting å Ørlandet akkurat da. På borgen har vi vært tidligere, men vi tok oss tid til en kopp kaffe og en vaffel i kafeen der. Der var det en utstilling av flettede kurver og brett m.m.
Ferden videre gikk til Brekstad, der vi tok ferja over til Agdenes (motsatt side av Trondheimsfjorden). Vi kjørte først innom en camping i Selva. Der var det ikke bobilplasser å se, og heller ikke særlig tiltalende. I nærbutikken forhørte vi oss litt om mulighetene. Valgte å kjøre til Hegg camping litt lenger sørvestover forbi Vassbygda (Mølnbukt). Ikke lange kjøreturen i dag heller, men hva gjør vel det så lenge vi koser oss og utforsker nye områder.

På Hegg er det en god del nye fastplasser. Det er flere nye små hus/hytter til salgs der. Vi var så heldige å få omvisning i en av dem. Veldig fine. Plassen er også fin for døgngjester. Litt lite kjent kanskje? Området er veldig vakkert, og turmulighetene til fots og på sykkel er mange. Noe vi benyttet oss flittig av. Lite trafikk langs veien her også.
Vi syklet ut til Værnes ferjeleie en av dagene. Veien går ikke lenger enn dit. Der kan du ta ferje til øya Leksa og videre til Storfosna, tror jeg(?)
På Hegg var det fint pyntet i sanitæranlegget og på bord langs sjøkanten. Det var bygget nytt anlegg for tømming av do. Dårlig merket, men vi fant det. Representanten for campingen, en veldig hyggelig ung mann pratet vi en del med. Jeg ba ham tipse eieren om at litt reklamering/annonsering for campingen ville være lurt. Tror nok mange bobilturister kan tenke seg et besøk hit, om de visste om plassen.
Det var vakre solnedganger under vårt opphold der. Det er fasinerende å se sola gå ned i havet. Nydelig lys og farger på himmel og skyer.
Så var siste dagen på denne turen et faktum. Vi pakket sammen og kjørte til Orkanger, der vi hadde en kort stopp for å handle mat. Parkerte i egen innkjørsel tidlig på ettermiddagen. Begge var vi enige om at turen hadde vært opplevelsesrik og fin på alle måter.