tirsdag 21. april 2015

Første tur med overnatting i 2015

Det har vært kaldt i Trøndelag etter påske, og minusgrader mange netter. Dette har gjort at vi har ventet med overnattingstur. Nå har vi i allefall kommet i gang. Hadde kun søndag og mandag til rådighet denne gangen, så turen ble ikke lang. Vi kjørte til Hauganfjæra på Frosta, der vi også var et par ganger i fjor. Det sto fire biler på plassen da vi kom, men de forsvant i løpet av ettermiddagen. Rapido'n ble eneste bobil denne natta. Etter som dette er en stor campingplass, hovedsakelig med spikerteltplasser, var vi ikke helt alene. Det var lys i noen få hytter om kvelden.
Sola var framme da vi kom på søndag, men det var ikke mer en 7-8 grader og litt vind.  Vi kledde oss godt, og gikk en times tur, delvis langs Frostastien og delvis langs en gårdsvei. Langs Frostastien er det flere informasjonstavler. Denne gangen passerte vi en, ved en gammel gravhaug. Der kunne vi lese om gravhauger tilbake til ca 400 år e.k. På Frosta finnes det visstnok 140 gravhauger. De er blitt plyndret for verdigjenstander gjennom alle de hundre årene som er gått. Derfor er det ikke, ved utgravninger funnet mye av verdi.

Utsikten fra bilen på søndag.

Vi lider ingen nød i bilen. Godt og varmt og alle fasiliteter. Det vet vi å sette pris på også. Snakker om det stadig vekk. Tenk at det er mulig å ha det så komfortabelt i en bil! Nitimen på radio til frokost, og nyheter på tv til kvelds. Godt lesestoff og håndarbeid gjør tilværelsen komplett. Hjemmestrikkede bobilsokker må til på tur. Etter som jeg hadde bursdag før helga, ble en nydelig blomsterbukett med på turen.

På mandag gikk vi tur langs sjøen til et naturreservat. Der er det restriksjoner for ferdsel i perioden 15. april - 01. juli, pga fuglenes hekking. Vi gikk så langt vi kom på landsida. Der hadde vi flott utsikt mot øya Tautra, som er en del av naturreservatet. Ved enden av stien sto det ei informasjonstavle, med nyttige opplysninger om naturreservatet.
Det var overskyet hele dagen, men vi kunne se sola skinne enkelte steder, som her på en del av Tautra i bakgrunnen av bildet. Tautra er det flate landområdet.

På vei hjem på mandag, stoppet vi i Vuddudalen ved Kortmanns Lysfabrikk. Der har vi vært mange ganger. Nytt siden sist er at de i fjor høst åpnet ny kafè i amerikansk 50-tallsstil. Gjennomført, stilig  interiør og god mat. Jukeboksen på bildet var i full drift. Anbefaler virkelig et besøk der. Søndagene er det visstnok kamp om plassene. For dere som ikke er lokalkjent, kan jeg fortelle at Vuddudalen befinner seg på strekningen mellom Skatval og Åsen i Nord Trøndelag. Et lite stykke nord for Stjørdal.